Archive for Januari 2015

Mengapa Solat tetapi Kekal Lakukan Maksiat?

Pada suatu hari, diceritakan ada seorang lelakiĀ  datang bertemu Hamka, ulama hebat Indonesia. Lelaki ini berkata, “Tuan yang dikasihi, ada satu perkara yang benar-benar mengganggu saya.” Hamka mendengar tanpa memberi komen.

Lelaki ini meneruskan perbualannya. “Ceritanya begini. Saya berjiran dengan dua individu. Seorang adalah kaki masjid, hidupnya dihabiskan untuk beribadat kepada Allah s.w.t. Seorang lagi pula tidak menunaikan solat.” Hamka menunggu lelaki itu menghabiskan ceritanya.

“Apa yang mengganggu saya adalah sikap mereka berdua. Di kawasan rumah saya ada seekor kucing. Apabila kucing ini pergi ke rumah ahli ibadat ini, alangkah buruknya layanan dia kepada kucing itu. Langsung tidak diberikan makanan dan tidak dihiraukannya.”

Dia menyambung lagi, “Tetapi lain pula sikap lelaki yang tidak menunaikan solat itu. Dia sentiasa melayan kucing itu dengan baik. Perangainya benar-benar mulia. Persoalan yang bermain dalam fikiran saya adalah, bagaimana boleh jadi begitu? Tidakkah Allah s.w.t. menyatakan dalam al-Quran, Solat itu mencegah daripada perbuatan yang keji dan mungkar? Tenangkanlah saya dengan pencerahan yang sebetulnya, wahai tuan yang saya hormati?”

Pak Hamka memandang lelaki itu dan tersenyum. Beliau kemudiannya memberikan jawapan ini, “Lelaki yang menunaikan solat itu, sekiranya dia tidak bersolat, tentu akhlaknya lebih jelek lagi. Manakala lelaki yang tidak menunaikan solat itu, sekiranya dia menunaikan solat, tentu akhlaknya semakin luar biasa baiknya.”

Lelaki yang bertanya itu pun tersenyum

– Soalan Maut Untuk Ustaz –

Advertisements

Jenguk…

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Akhirnya jenguk jugak ‘rumah’ lama nie… Pergh, berabuk yeop… Lama gila tak jengah sini.

Tahun baru pun dah masuk 15 hari. Dah 7 bulan bersama ‘bos’ baru. Suasana kerja yang baru. Kiranya kena mula dari zero laaaa.

Untuk episod yang akan datang, banyak perubahan dan anjakan yang perlu dibuat, sesuai dengan suasana dan sistem kerja yang baru. Akan ada kos lepas. Ada perkara yang perlu dikorbankan. Ada perkara yang perlu dipertingkatkan. Semuanya menuntut kepada azam dan tekad untuk dilaksanakan.

Apapun yang paling mencabar, setakat ini, ialah bilamana berhadapan dengan mereka yang nak kerja tapi tak nak buat kerja… Pelik kan? Tapi ada rupanya ‘spesis’ nie…

Bahagian yang paling best ialah bila diarahkan kerja, melenting, sedangkan kerja yang diarahkan itu ialah kerja hakiki mereka. Siap guna hujah agama lagi tu untuk membela tindakan mereka selaman ini. Best, sungguh-sungguh best.

Ish…mengumpat pulak di alam maya…hihihi…

Minggu lepas, seusai solat Zohor, datang bisikan-bisikan jahat. “Diaorang boleh je takde kat pejabat, apasal pulak aku nak tercokoh sorang-sorang kat pejabat nie?”. Tanpa banyak bicara, start enjin kereta, terus keluar pejabat menghala ke stadium, dan terus ke persimpangan Parkson. Kekanan balik rumah, kekiri kembali semula menghala ke pejabat.

Sewaktu menunggu lampu isyarat bertukar kala (warna), datang pula satu persoalan. “Macamana dengan gaji nanti? Dah la nak guna untuk bagi makan anak dan isteri…”. Haduyaaaiiiii…

Alhamdulillah, seolah-olah ada satu kekuatan yang baru, untuk terus membelok ke kiri, menuju semula ke pejabat. Biarlah mereka dengan dunia mereka sendiri. Buat setakat mana yang termampu.

Ya Allah, andainya apa yang aku buat itu dikira sebagai amalan yang baik, teruskanlah dorongan untuk aku terus berada dalam kebaikan.

Amien, Ya Rabbal Alamaien.

Salam Jumaat untuk semua…