Jenguk…

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Akhirnya jenguk jugak ‘rumah’ lama nie… Pergh, berabuk yeop… Lama gila tak jengah sini.

Tahun baru pun dah masuk 15 hari. Dah 7 bulan bersama ‘bos’ baru. Suasana kerja yang baru. Kiranya kena mula dari zero laaaa.

Untuk episod yang akan datang, banyak perubahan dan anjakan yang perlu dibuat, sesuai dengan suasana dan sistem kerja yang baru. Akan ada kos lepas. Ada perkara yang perlu dikorbankan. Ada perkara yang perlu dipertingkatkan. Semuanya menuntut kepada azam dan tekad untuk dilaksanakan.

Apapun yang paling mencabar, setakat ini, ialah bilamana berhadapan dengan mereka yang nak kerja tapi tak nak buat kerja… Pelik kan? Tapi ada rupanya ‘spesis’ nie…

Bahagian yang paling best ialah bila diarahkan kerja, melenting, sedangkan kerja yang diarahkan itu ialah kerja hakiki mereka. Siap guna hujah agama lagi tu untuk membela tindakan mereka selaman ini. Best, sungguh-sungguh best.

Ish…mengumpat pulak di alam maya…hihihi…

Minggu lepas, seusai solat Zohor, datang bisikan-bisikan jahat. “Diaorang boleh je takde kat pejabat, apasal pulak aku nak tercokoh sorang-sorang kat pejabat nie?”. Tanpa banyak bicara, start enjin kereta, terus keluar pejabat menghala ke stadium, dan terus ke persimpangan Parkson. Kekanan balik rumah, kekiri kembali semula menghala ke pejabat.

Sewaktu menunggu lampu isyarat bertukar kala (warna), datang pula satu persoalan. “Macamana dengan gaji nanti? Dah la nak guna untuk bagi makan anak dan isteri…”. Haduyaaaiiiii…

Alhamdulillah, seolah-olah ada satu kekuatan yang baru, untuk terus membelok ke kiri, menuju semula ke pejabat. Biarlah mereka dengan dunia mereka sendiri. Buat setakat mana yang termampu.

Ya Allah, andainya apa yang aku buat itu dikira sebagai amalan yang baik, teruskanlah dorongan untuk aku terus berada dalam kebaikan.

Amien, Ya Rabbal Alamaien.

Salam Jumaat untuk semua…

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: