Mengapa Solat tetapi Kekal Lakukan Maksiat?

Pada suatu hari, diceritakan ada seorang lelaki  datang bertemu Hamka, ulama hebat Indonesia. Lelaki ini berkata, “Tuan yang dikasihi, ada satu perkara yang benar-benar mengganggu saya.” Hamka mendengar tanpa memberi komen.

Lelaki ini meneruskan perbualannya. “Ceritanya begini. Saya berjiran dengan dua individu. Seorang adalah kaki masjid, hidupnya dihabiskan untuk beribadat kepada Allah s.w.t. Seorang lagi pula tidak menunaikan solat.” Hamka menunggu lelaki itu menghabiskan ceritanya.

“Apa yang mengganggu saya adalah sikap mereka berdua. Di kawasan rumah saya ada seekor kucing. Apabila kucing ini pergi ke rumah ahli ibadat ini, alangkah buruknya layanan dia kepada kucing itu. Langsung tidak diberikan makanan dan tidak dihiraukannya.”

Dia menyambung lagi, “Tetapi lain pula sikap lelaki yang tidak menunaikan solat itu. Dia sentiasa melayan kucing itu dengan baik. Perangainya benar-benar mulia. Persoalan yang bermain dalam fikiran saya adalah, bagaimana boleh jadi begitu? Tidakkah Allah s.w.t. menyatakan dalam al-Quran, Solat itu mencegah daripada perbuatan yang keji dan mungkar? Tenangkanlah saya dengan pencerahan yang sebetulnya, wahai tuan yang saya hormati?”

Pak Hamka memandang lelaki itu dan tersenyum. Beliau kemudiannya memberikan jawapan ini, “Lelaki yang menunaikan solat itu, sekiranya dia tidak bersolat, tentu akhlaknya lebih jelek lagi. Manakala lelaki yang tidak menunaikan solat itu, sekiranya dia menunaikan solat, tentu akhlaknya semakin luar biasa baiknya.”

Lelaki yang bertanya itu pun tersenyum

– Soalan Maut Untuk Ustaz –

Tinggalkan Jawapan

